Lion Car / Lion Toys.

LION CAR

1 DAF MODELLEN VAN LION CAR:
De firma Lion Car (van de fam. Van Leeuwen uit Nistelrode) heeft bijna elk model van DAF uitgegeven dat maar denkbaar was. Bij eerdere Lion Car modellen (een Renault 4CV en een Renault Dauphine, een Opel Olympia Record , een DKW 3=6 en een Volkswagen Kever) had dhr. Arie van Leeuwen nog echte auto's in 1:1 opgemeten en nagetekend voor hij er modellen van kon maken, maar bij de DAF modellen kon men ook op medewerking van de DAF fabriek in Eindhoven rekenen om goede schaal modellen te maken. De modellen van Lion Car werden zodoende als zeer goed gelijkende modellen goede concurenten van het bekendste model merk Dinky Toys. De Lion Carretjes werden ook wel eens "de Nederlandse Dinky Toys" genoemd. De eerste modellen werden ook onder licentie uitgegeven door (Tekno/Vilmer) en zij hebben dan op de bodemplaat Lion Car made in Denmark staan. Ook werden ze een poosje in Spanje geproduceerd door Jefe en dan stond er Lion Car made in Spain onder. Vaak wel met eveneens de naam van Tekno of JEFE erbij.

De Lion Car modellen in chronologische volgorde zijn als volgt uitgegeven: - Volkswagen Kever vanaf 1956 ( dit model had geen eigen doosje en werd geleverd in een grote verpakking van 6 stuks aan de leveranciers die ze dan zonder doosje verkochten), de Renault 4CV vanaf 1956 (het eerste model met een eigen doosje), de Opel Olypmia Record vanaf 1958 (ook geproduceerd in Denemarken en Spanje), de DKW 3=6 vanaf 1958 (ook geproduceerd in Denemarken en Spanje) en de Renault Dauphine vanaf 1958, dit model kreeg als eerste na verloop van tijd ook een raampartij (ook geproduceerd in Denemarken en Spanje).
                                               
Voor de DAF verzamelaars wordt Lion Car pas interessant als van 1958 de DAF 600 leverbaar is. Dit model was zelfs eerder bij Lion Car als speelgoed leverbaar dan het echte 1:1 model waar stevige wachttijden voor bestonden. De DAF 600 is de oervader van de zgnd. A-body en werd direct leverbaar met ramen. De eerste modellen hadden een blikken bodem, die later vervangen werd door gegoten bodemplaten met een zichtbare variomatic. De DAF 600 werd vooral geleverd in rood, groen en geel, omdat marktonderzoek had uitgewezen dat dit de kleuren waren waar kleine kinderen het eerst naar grepen bij hun speelgoed. Er zijn ook modellen bekend van de DAF 600 in het blauw en in het (gebroken) wit, met blikken bodem, maar die zijn beiden vrij zeldzaam.
            
Deze modellen stonden op gladde wielen (velg eerste type) en zwarte of witte bandjes. De opvolger van de 600 was de DAF daffodil 750 (type 30). Dit model werd voornamelijk in het rood en geel geleverd (groen kwam nog wel voor maar was als primaire kleur afgevallen) Dit model was aanvankelijk zonder interieur (heel zeldzaam), maar al snel kwam daar een interieur in al zijn daar ook weer kleurverschillen in bekend. De DAF 750 had meer luxe en een bredere grill, dit vond men bij DAF met name voor de export naar b.v. de Verenigde Staten erg interessant. De DAF daffodil 750 heeft altijd een gegoten onderplaat, al zijn er meerdere opschriften bekend. Het model staat altijd op wielen met het eerste gladde velg type en zwarte bandjes. De DAF daffodil 31 was de derde uitvoering in de A-body. Weer veranderde de grill wat, deze werd breder. De op de foto afgebeelde caravan past er goed achter, maar is wel van beduidend latere makelij. Op basis van de DAF daffodil werd ook het befaamde Gouden DAFje gemaakt. Nog steeds zijn rood en geel de meest voorkomende kleuren en staan de modellen op de gladde wieltjes. De DAF 32 was eigenlijk de laatste schokkende aanpassing op de A-body, dit model is eigenlijk al vrijwel gelijk aan de latere DAF 33. Bij Lion Car zijn de verschillen ook minimaal, de DAF 32 werd nog op de gladde velgen gezet en werd met meegegoten koplampen geleverd in een oud gekleurd doosje. De 33 kreeg het tweede type velg (met 5 zgnd. ventilatie putjes aan de rand) en als eerste model werd het geleverd met de "diamanten" koplampjes. De DAF 33 werd ook als eerste in de latere modernere gele doosjes.

Als aanvulling op de A-body werden er ook modellen gemaakt op basis van de DAF 750 pick-up. Dit model werd met of zonder blikken huif geleverd en er is zelfs een zeldzaam model bekend van de pick-up met verhoogde kunststof huif voor de firma Palthé. De huifjes zijn vaak verdwenen, maar zijn als replica nog wel te krijgen. De pick-ups hadden allemaal de gladde wieltjes (eerste velg), en er zijn verschillende bodemplaten onder bekend. De DAF 33 stond daarnaast model voor de DAF 33 bestel die al met het tweede type velgjes werd geleverd en de "diamanten" koplampjes. Op basis van de 33 bestel zijn meerdere promotiemodellen bekend.
                                                
Onder toeziend oog van de bekende ontwerper Michelotti (ook bekend van de BMW 700 en de Triumph Herald en Dolomite) werd er speciaal voor DAF een B-body ontworpen. Vanaf 1966 was de modernere DAF 44 sedan leverbaar. Lion Car deed er iets langer over, maar leverde vanaf 1968 ook de DAF 44. Aanvankelijk nog met meegegoten koplampen in een ouder valer doosje, maar vrij vlot gevolgd door een modernere uitvoering met "diamanten" koplampjes en een modern knalgeel doosje. Het doosje van het eerste type is nu voortaan moeilijk te vinden, al zijn er wel goede replica's leverbaar. De 44 sedan is in veel kleuren leverbaar en wordt ook afwisselend met meegegoten logo op de voorklep geleverd. Jammer dat Lion Car geen aanpassingen aan de mal deed voor de DAF 55, want die zouden minimaal zijn. Zodoende is de DAF 55 sedan het enige model dat niet via Lion Car leverbaar is. Men heeft wel dezelfde mal gebruikt om de laatste originele DAF te modeleren, de DAF 46. Alleen de bodemplaat is hiervoor aangepast. De DAF 44 werd wel als stationcar gemaakt en dat was de eerste Lion Car personenwagen met een bewegend deel. De achterklep kon namelijk open en dicht. Helaas was het een erg fragiele constructie die door menig spelende kinderhand kapot is gemaakt. Gelukkig voor de verzamelaars is tegenwoordig via http://www.modelcarparts.com/ nog een goede repliaca van dit onderdeel te bestellen.

 

Van de DAF 55 is alleen vanaf 1970 een coupé versie gemaakt in vele kleurstellingen. Ook hier zijn modellen bekend met en zonder embleem op de voorklep en de twee later beschreven promotiemodellen (van Camel racing team en Lions Club). Later werd ook nog een DAF 55 sedan in de uitvoering van de London Sidney rally gemaakt, maar dit was puur en alleen op basis van de mal van de DAF 44 met een wederom aangepaste bodemplaat. De laatste DAF personenwagen was de DAF 66. Bij Lion Car is men begonnen met de coupé uitvoering die vanaf 1974 werd geleverd. Dit model werd in 3 variaties geleverd, met een ongespoten (zilverkleurige) grill, een in kleur meegespoten grill en met een zwarte grill (zoals het ook hoort). Blijkbaar was de malheur bij DAF ( en de reeds aankomende overname door andere fabrikanten) bij Lion Car een reden om nog niet verder te ontwikkelen naar 66 sedan en 66 stationcar modellen. Die zijn er dus ook nooit gekomen nadat in 1975 bekend werd dat DAF personenauto's werd overgenomen door VOLVO. Voor DAF / VOLVO 66 sedan modellen is men aangewezen op andere 1:43 modelfabrikanten.
 
Een aparte vermelding verdient uiteraard nog wel het bekende bestellertje van DAF en Lion Car, de DAF Pony. Lion Car leverde vanaf 1970 de DAF Pony als kleine pick-up en als trekkertje met een platte aanhanger. De modellen waren zeer fragiel, omdat eigenlijk alleen het front van de cabine vast zat aan de bodemplaat. De stoeltjes, de deurtjes, het stuurtje en het dakje zaten allemaal los en ook hier vielen veel onderdeeltjes ten prooi aan gretig spelende kinderhandjes. Wederom biedt http://www.modelcarparts.com/ uit Krabbendijke een uitkomst als men een oude incomplete PONY weer compleet wil maken.

2. SPECIALE DAF PROMOTIEMODELLEN VAN LION CAR:
Zowel DAF zelf als andere bedrijven zagen al snel de commerciele waarde van promotiemodellen in. Lion Car heeft zodoende op basis van bestaande modellen een paar promotiemodellen uitgeven die tegenwoordig erg zeldzaam zijn. Ze zijn moeilijk te vinden en de prijs is er dan ook regelmatig naar. Maar ja men weet natuurlijk dat als een verzamelaar echt nog dat ENE model zoekt, dat men er ook wel voor betaalt.
Zo zijn de onderstaande promo's bekend.
 
                  

* Het Gouden DAFje uitgegeven door de DAF fabrieken aan al zijn werknemers ter herinnering aan de 100.000e DAF die van de band (toen nog in Eindhoven) afliep. Van dit model zijn twee versies bekend. Namelijk het echte Gouden DAFje met een groene lauwerkrans op het dak met het getal 100.000. Lion Car had echter besloten om ook bestaande modellen goud over te spuiten en dat resulteerde in een eerste oplage die men te donker vond. Daar is geen lauwerkrans op gezet en eigenlijk hadden deze modellen overgespoten moeten worden, of zelfs vernietigd. Dat is niet gebeurd en zodoende kwamen er ook een klein aantal (wat donkerdere) modellen zonder lauwerkrans in omloop. Geloof het of niet, maar die misdruk is heden ten dage vrij zeldzaam. Bij sommige gouden DAFjes kun je ook zien dat er wat gouden lakschilfers afspringen en dan zie je vaak de originele (rode of gele) kleur weer te voorschijn komen. Het gouden DAFje is dus als misdruk vrij zeldzaam, de "gewone" gouden DAF wordt nog regelmatig aangeboden op veiling sites. Het speciaal daarbij behorende doosje is juist weer wel vrij zeldzaam.


* Op basis van de DAF 33 bestel kwamen meerdere promotiemodellen in omloop. De bekendste en nu nog meest voorkomende is de DAF 33 bestel met opdruk GTI, dit model was leverbaar met en zonder telefoonnummer op het dak. Ook DESSO tapijten brachten een 33 bestel met reclame in omloop. Ze deden dat in een veel kleinere oplage in verschillende kleuren. Dit model is tegenwoordig erg moeilijk te vinden. REMIA bracht bij de vrachtwagens en bussen heel wat promotiemodellen in omloop, maar de meest zeldzame uit dat hele stel is wederom de DAF 33 bestel. Deze was er alleen in het rood met een REMIA sticker op het geblindeerde achterste raam. Het model op de foto is een origineel model, maar iemand die wat handig op de computer is kan uiteraard de sticker vrij eenvoudig nadrukken en de REMIA promo goedkoop namaken. De kenners zien het verschil tussen een origineel en een namaak waarschijnlijk wel. De 33 bestel promo's kregen geen eigen doosje en werden allemaal geleverd in het gewone Lion Car DAF 33 bestel doosje.

* Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB liet een serie oranje modellen van de DAF 44 met zwaailicht maken als promotiemodel. Deze wagen reed in de jaren '60 / '70 ook in het echt rond in Amsterdam als servicewagen. Dit model werd door Lion Car ook in het gewone 44 doosje (2e serie) geleverd. Tegenwoordig is het model moeilijk te vinden en vaak aan de prijs.


* Tot slot verschenen er twee promotiemodellen op basis van de DAF 55 coupé. De eerste was een DAF 55 coupé in een knal gele rally uitvoering met een speciaal eigen ontworpen doosje. Deze DAF had reclame stickers van ESSO en Camel en was een weergave van het model waarmee Jan de Rooij rallykampioen was geworden. In gave staat is het model moeilijk te vinden, bespeeld komt men ze nog wel eens tegen op veilingen. Van het speciale doosje zijn ook replica's in omloop. Het tweede model werd uitgegeven door de LIONS CLUB. Het betreft een gele versie met het logo van de LIONS CLUB op het dak. Dit model is erg schaars en moeilijkk te vinden. Als je het al eens vindt is het vaak voor hoge prijzen.

* Surfend op de site van de Amerikaanse DAF-CLUB kwam ik onderstaand model van een
Heineken DAF 600 tegen.


Ik was daarover stomverbaasd, aangezien ik het model niet als promtiemodel kende en in ook geen enkel DAF boek er iets over kon vinden. Eerst ben ik bij collega DAF-verzamelaars te rade gegaan, maar daar kwam niets uit. Via een familielid die vrij hoog in de "Heineken-boom" gezeten heeft ben ik wat navraag gaan doen. Mijn speurtocht (met inside hulp uiteraard) kwam uit bij de toenmalige PR-man, die zich wist te herinneren dat het bewuste model toen ECHT bestaan heeft. Het was een speciaal HEINEKEN-promotie model waarmee de biermagnaat zijn verkopers  in de schouwburg van Utrecht uitdaagde om zoveel mogelijk bier te verkopen. Alle vertegenwoordigers kregen dit modelautoootje mee als stimulans en de meest sucesvolle verkoper kreeg aan het einde van het jaar dan een echte DAF als beloning.

Er deed een poosje het verhaal de ronde (ook via deze site) dat deze actie DAF alleen voor de Amerikaanse markt was om daar een DAF te verloten onder de bierdrinkers, maar dat verhaal werd via een zoekactie op een "DAF facebook pagina" ontkracht middels het artikel dat de ware herkomst uitlegde.

Waarschijnlijk is de opdruk door Heineken zelf geplaatst. Dat zou de verklaring kunnen zijn dat er via de Lion Car bronnen in Nederland niets over bekend was. De gepensioneerde Heineken medewerkers die ik (wederom via de eerder genoemde goede insider) geraadpleegd heb, hebben zelfs de archieven met oud reclame - en exportmateriaal doorgespit in de hoop na 50 jaar zo'n modelletje boven water te krijgen, maar die speurtocht is helaas op niets uitgelopen.
Het spreekt voor zich dat dit een heel bijzonder en enorm zeldzaam model is.
Er zijn wel een paar replica's in omloop gebracht door wijlen Wim vd Bergh, maar op dat ene originele model in de Verenigde Staten na, is er nooit meer eentje opgedoken, tot dat .....

Ik via een andere verzamelaar werd getipt dat op eBay in een kavel blikken modellen in de Verenigde Staten heel toevallig ook een kapot Heineken DAFje als toegift zat. De verkoopster haalde zelfs het DAFje uit de veiling, omdat het dak helemaal was afgebroken.

Gelukkig had ze wel het dakje en alle dakstijlen bewaard en na wat over en weer mailen kreeg ik het voor elkaar dat het kapotte DAFje toch in de kavel mee zou worden verkocht. Vervolgens heb ik een stevig bod geplaatst op de kavel blikken modellen en zodoende werd ik (voor zover ik weet) de eerste en enige eigenaar in Nederland van een origineel oud Heineken DAFje. De meeste blikken modellen heb ik inmiddels al weer verkocht, zodat de uiteindelijke kosten voor dit unieke (tweede bekende) Heineken DAFje uiteindelijk nog meevielen ook.

De raampartij was ook stevig beschadigd en ik heb even getwijfeld of ik er een nieuwe raampartij in zou zetten. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de oude raampartij en na enig puzzelwerk zitten alle raamstijlen weer op hun plaats, al kun je nog wel blijven zien dat het model een stevige optater heeft overleefd. Maar een gerestaureerde Rembrand blijft ook zijn waarde houden als een echte Rembrand, zo zie ik het ook bij dit unieke model. Ook al is hij gerestaureerd, het blijft een unieke oude Heineken DAF.
Over de geschiedenis van dit model wist de verkoopster niet veel te vertellen, ze kon alleen melden dat zij het model in de zomer van 2015 in een "goodwill store", zeg maar een kringloopwinkel, in Baltimore voor weinig geld had gekocht en er van baalde dat het dakje tijdens de rit naar huis was afgebroken.
Nu na restauratie is hij klaar voor zijn tweede jeugd in mijn vitrinekast.

DAF 600 van Van Seumeren:

Een poosje terug kon ik eindelijk een zeldzame witte DAF 600 aanschaffen. Op de deur zat een bijzondere sticker in de vorm van een "S"

Via facebook werd ik door de huidige curator van het "Mammoet archief" er op geattendeerd dat de markante "S" identiek was aan het logo dat de voorganger van Mammoet (de firma Van Seumeren) voerde toen het nog een DAF dealer in Utrecht was.
Deze witte DAF 600 werd dus als promotiemodel geleverd aan klanten van DAF dealer Van Seumeren.
Aangezien het om een losse sticker lijkt te gaan, is het nog niet helemaal duidelijk of Van Seumeren deze DAF modellen zo bij Lion Car besteld heeft, of dat hij bij Lion Car een serie witte 600 modellen heeft aangeschaft en er zelf stickers op heeft laten plakken. Er zijn nog weinig witte DAF 600 modellen te vinden en sommige hebben GEEN sticker, maar de meeste hebben die (of restanten daarvan) wel.
Via speurwerk via socialmedia werd dus gewoon een extra oud promotie model ontdekt, waar in geen enkel DAF of Lion Car boek gerept wordt.

DAF pick-up Gerard Worm Herenmode:
In een kleine oplage schijnt dit DAF pick-up model met Palthe huif te zijn gemaakt voor de herenmode zaak Gerard Worm uit Alkmaar. Het komt in geen enkel DAF / Lion Car boek voor, maar dook onlangs op bij een andere verzamelaar (dhr. D. Som) die het via een kennis op een brokante markt in Parijs had gevonden. Wat eigenlijk wel een bizarre plek is om een oer Hollands DAFje te vinden.