verbouwingen op DAF basis.

DAF VERBOUWINGEN:
Een leuke aanvulling op het verzamelen van DAF miniaturen is voor menigeen het verbouwen van gecrashte en zwaar beschadigde modellen. Zo krijg je wel eens modellen binnen waar werkelijk geen eer meer aan te behalen is om vitrinewaardig te maken. Met wat fantasie en een schoendoos vol onderdeeltjes van andere modelautootjes en merken kun je dan voor leuke en mooie andere DAF modellen zorgen die nooit door fabrikanten op de markt zijn gebracht. Onderstaand een klein voorbeeld wat je met wat Lion Car wrakjes nog kunt doen.
Sommigen verbouwen haast professioneel, zoals dhr. René van Mannekes, die de onderstaande twee modellen van de DAF pick-up maakte.


Deze zijn via marktplaats bij hem nog enkelen te verkrijgen.

Van een andere orde is deze houten, zelf gemaakte DAF van een liefhebber. Een uniek (one-of-a-kind) model dat onlangs via marktplaats werd aangeboden. Op de onderkant is zelfs de variomatic netjes nagemaakt.


De overigen zijn eigen verbouwingen uit de afgelopen 20 jaar:

1. DE VERBOUWING VAN EEN LION CAR DAF 400 PICK-UP:

Ik kreeg een wrakje van een Lion Car DAF 400 binnen en daar ging, na wat lijnentrekken op de computer, direct de zaag in.

De achterkant wordt aan de losse cabine gekit en de naden worden met plamuur weggewerkt. Het chassis wordt ook wat in model gezaagd en een laadbakje van een Lion Car DAF Pony completeert het geheel.

Na de grondlak is het een kwestie van netjes spuiten en wederom in elkaar zetten.
Voila, een uniek model dat Lion Car zelf nooit gemaakt heeft.


2. DE VERBOUWING VAN EEN LION TOYS DAF 400:

Dit model van een DAF 400 met verhoogd dak  kreeg ik binnen van iemand die zei "hier jij spaart toch DAFkes". Het model had meer tijd in een zandbak doorgebracht dan in zijn originele doosje en er zaten geen ramen meer in, geen wielen meer onder en de kleur was roestbruin. Dat was vast niet zo bedoeld door Lion Toys. Ik heb de roest en de lakrestanten afgebeten (met krachtig afbijtmiddel) en er extra ramen aan de zijkant uitgehaald. Ik had nog een raampartij voor de cabine liggen en de andere ramen hebben een doorzichtig stukje plastic er achter gekit gekregen. Met onderdelen van een andere ambulance en transfers die vrij goedkoop waren heb ik het model opnieuw gespoten en omgedoopt tot een ambulance. Zo veranderde een roestbakje in een aardig model.

3. VERBOUWINGEN OP BASIS VAN EEN LION CAR DAF 44:
Deze twee verbouwingen op basis van een Lion Car DAF 44 zijn vrij bijzonder geweest. De rode pick-up truck had al een geweldadig leven achter de rug voor hij verbouwd werd. Als kinderen vonden wij het in de laatste weken van december altijd leuk om met vuurwerk autootjes op te blazen. Van een opgeblazen DAF 44 stationcar (er paste een hele kanonskogel in de open achterbak) bleef alleen het frontje over. Dat frontje heeft jaren verdwaald in een schoendoos onderdeeltjes gelegen tot ik een heftig bespeelde grote Amerikaanse pick-up truck tegen het lijf liep op een rommelmarkt. Van die pick-up heb ik de neus afgezaagd en het frontje van de opgeblazen daf werd op de bak van de pick-up gekit (en van binnenuit verstevigd). Daarna heb ik toen een nieuwe bodemplaat met wieltjes van een ander opknappertje afgehaald en op maat gezaagd en geschuurd. Even spuiten en een wonderbaarlijke DAF 44 pick-up truck verrees uit de restanten van een opgeblazen modelletje.

De London Sidney DAF heb ik zelf gemaakt ver voordat Lion Car een zelf gespoten model op de markt bracht van de rally DAF. Ik had al eerder een Guiloy VOLVO 66 bij de neus afgezaagd om er de achterkant van een DAF 44 stationcar aan vast te kitten (zie onderstaande DAF 66 stationcar). Ik bleef dus met een frontje van een DAF en een achterwerk van een VOLVO 66 zitten. Die heb ik aan elkaar gekit en de VOLVO achterbumpper heb ik tot kleine ronde proporties gevijld zodat hij weer op een DAF bumper leek. Je zag de kitnaden heel duidelijk aan de zijkant zitten zodat ik bewust voor het startnummer 69 heb gekozen. Die auto was immers in de echte rally van 1968 op vergelijkbare plek gecrasht in India. Van stickerpapier heb ik toen met engelengeduld de originele stickers nagetekend ( dit is in het pré - computer tijdperk waarin je foto's van modellen kunt scannen en printen) en er op geplakt nadat het model in het wit, oranje en zwart was gespoten. Sportwieltjes uit de befaamde doos onderdeeltjes complemetteerde het model, nadat er een keienvanger voorop was gekit. Zodoende beschik ik al bijna 30 jaar over een London Sidney DAF.

Misschien kent u het wel, van die goed bedoelde mensen die zeggen: "hier jij spaart toch autootjes". Dan krijg je een zo fors bespeeld model in handen, dat eigenlijk alleen bruikbaar is voor onderdelen. Uiteraard mag men een gegeven paard niet in de bek kijken en neem je zo'n miniatuur wrakje dankbaar glimlachend aan. Zeker als het ook nog eens een model is van het merk dat jij spaart. Zo kreeg ik dik 2 jaar geleden in DAF 44 in handen, waar geen spatje lak meer op zat en waar het dak finaal scheef stond. Ramen had het model niet meer, maar ik vond hem als donor model wel nuttig voor de 4 wielen met bandjes, de bodemplaat en het interieur. Het dak was niet meer recht te krijgen. Na enkele pogingen voorzichtig proberen brak er meer af dan dat er recht te zetten was. Zo heeft het wrakje 2 jaar in een doos onderdelen liggen wachten, tot ik op het idee kwam om er een een HAVAS DAF beachcomber van te maken. Dat was eigenlijk heel simpel. Van een fietsspaak heb ik een raamkader voorgebogen en dat daarna vastgekit op de dakloze body. Netjes spuiten en ik had nog een dakkap liggen van een oud matchbox wrakje. Zonder veel kosten en tijd heb je zo toch weer een aardig model.
Zo is ook de dragster opgebouwd uit een wrakje en Matchbox onderdelen.
De onderstaande GOFFINO ijswagen kostte wel wat meer tijd, maar dan heb je ook wel wat.

4. VERBOUWINGEN VAN DAF 66 MODELLEN OP BASIS VAN GUILOY EN LION CAR MODELLEN:

De (destijds) goedkope Guiloy modellen waren uitstekende donoren voor verbouwingen tot DAF 66 sedan en stationcar modellen Lion Car was immers deze twee modellen "vergeten" in zijn repetoire. De eerste verbouwing was niet zo ingrijpend. Je vijlt de bumpers rond af en verft ze zilver met zwarte kapjes. Daarna zet je er een Lion Car DAF 66 bodemplaat onder (die meteen vrij goed paste) en je heb redelijk eenvoudig en vlot een DAF 66 sedan. De DAF 66 stationcar kostte wat meer werk. Daarvoor zijn een Guiloy VOLVO 66 en een Lion Car DAF 44 in stukken gezaagd. Het achterwerk van de DAF stationcar werd aan het VOLVO frontje gekit en de VOLVO bumper op eerder genoemde wijze rond gevijld en zilver geverfd. Wederom een DAF 66 bodemplaat er onder en je hebt een kant en klare DAF 66 stationcar. De laatste HAVAS Beachcomber DAF 66 is ook ontstaan uit een envoudig VOLVO 66 model. Eigenlijk is alleen het dak eraf gezaagd en zijn de bumpers rond en zilvergemaakt. Uit de doos onderdelen kwam een neergeklapt linnendakje en klaar was Kees. Dit model heeft gewoon nog zijn eigen Guiloy bodemplaat en wielen.

De 66 Dragster is een combinatie van een VOLVO 66 wrakje en een Corgi (Ford Capri) Dragster en de DAF 77 is een VOLVO 343 (van Matell) met de neus van een Lion Car DAF 66.

5. VERBOUWINGEN OP BASIS VAN LION CAR DAF 33 (bestel) MODELLEN:
                
De bovenstaande modellen zijn allemaal verbouwingen op basis van misvormde en mismaakte Lion Car modellen. De rally DAF en de politie DAF zijn beiden op basis van een DAFFODIL 750 gemaakt, zwaailicht voor de politiewagen het het reservewiel voor de rallywagen zijn van andere modelletjes afgesloopt. De transfers voor de politiewagen zijn voor een zacht prijsje gekocht (en ook weer gebruikt op de DAF 33 bestel poilitiewagen) en de stickers en strepen op de rallywagen zijn zelf gemaakt en geplakt. De aqua groene DAF 33 cabrio is ontstaan uit een wrakje waar het dak compleet uit het lood stond. Van een oude matchbox buggy was zo een dakje afgesloopt en dat bleek wonderwel op de rest van de DAF carrosserie te passen. Zo ontstond redelijk eenvoudig een DAF 33 cabrio.
De twee bestelwagens zijn al jaren geleden gemaakt, voordat Lion Toys dit soort modellen ook op de markt bracht. Transfers waren destijds eenvoudig in hobby zaken te kopen evenals de losse zwaailichten en antennes. Zodoende heb ik een dikke 25 jaar geleden al een DAF 33 bestel brandweer / commandowagen gemaakt en een DAF 33 bestel van de Eindhovense verkeerspolitie.


Op basis van een Lion Car DAF 600 werd deze originele Eindhovense politiewagen nagemaakt. In het echt was dit vanwege de open deuren in ons klimaat geen succes, dus hij heeft ook maar kort dienst gedaan.
Als je een DAF 33 bestel en een DAF 750 pick-up netjes in tweeën zaagt en omgedraaid weer aan elkaar kit, krijg je een unieke DAF 750 bestel van Lion Car en een DAF 33 pick-up.

6. VERBOUWINGEN OP BASIS VAN DAF VRACHTWAGENS:


Al hoewel het niet mijn specialisme betreft, heb ik me ook aan een paar verbouwingen van DAF vrachtwagens gewaagd. In eerste instantie wil ik me op deze site beperken tot de DAF personen - en bestelwagens, maar deze 4 verbouwingen vond ik toch de moeite waard om te tonen.

De brandweer wagen heeft de cabine van een Lion Car spijltje en de opbouw van een Dinky Toys brandweerwagen. De bel (in plaats van een sirene) op het dak en de twee brandweermannen in de cabine komen van een Corgi Toys brandweerwagen. De vuilniswagen is gebouwd op basis van een Lion Car frontstuur vrachtwagen, waarvan de voorwielen naar achter zijn geplaatst. De lege wielkasten zijn met plamuur weer gevuld. De trommel komt van een oude matchbox verhuiswagen. De DAF N2800 is omgebouwd tot een trekker voor zwaar transport met een slaapcabine op het dak. Voor de slaapcabine is het wrak van een DAF 95 topsleeper gebruikt. De top en het achterste gedeelte van de slaapcabine zijn aan de bestaande cabine van een N2800 gekit. Tot slot is op basis van een AHC DAF 800 en het achterstuk van een SIKU (Ford) cartransporter een nieuw model gemaakt. De AHC DAF 800 cabine paste bijna naadloos op het SIKU chassis.

De DAF Torpedo met bus aanhanger is gemaakt uit twee Lion Car wrakken, in deze combinatie reed men in de jaren '60 binnen Eindhoven de zogenaamde VIPRE lijn fabrieksarbeiders van en naar de fabriek.
Ook de Matchbox DAF 2600 leent zich goed voor verbouwingen, getuige deze Ascot paardentrailer en vuilniswagen. Beiden zijn volledig met Matchbox onderdelen verbouwd.

Klik hier om terug naar de home page te gaan

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

dafinminiatuur | Antwoord 09.01.2019 07.51

Ik ben zeer geïnteresseerd in foto's. Kun je die opsturen naar stephan@dafinminiatuur.nl?

Harry Heida | Antwoord 08.01.2019 23.59

In mijn vitrine staat een zelfbouw van de "laagvlieger" van De Rooy, uit begin 70-er jaren. Interesse in fotoos.??

hans | Antwoord 11.04.2015 18.46

mooi de verbouwingen is goed gelukt

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

08.08 | 22:21

Dag Bas,
Ik ken de bewuste persoon niet en heb zijn contactgegevens ook niet.
mvg dafinminiatuur

...
08.08 | 18:18

Beste,
Ik zoek een oud collega. Theun Zijlstra. Hij is woonachtig in Rijnsburg. Zijn hobby is DAF. Mogelijk heb je zijn emailadres.Contact met hem zou fijn zijn

...
06.08 | 13:06

Dag Ton,
Ik ben net terug van vakantie en moet even kijken of ik hem nog heb.
groeten Stephan / dafinminiatuur

...
05.08 | 19:50

Ik heb hier interesse in.

...
Je vindt deze pagina leuk
Hallo!
Probeer uw eigen website te maken, net als ik! Het is makkelijk en u kunt het gratis proberen
ADVERTENTIE