DAF 55 ijscowagen gemaakt naar bestaand model van GOFFINO ijs.
VERBOUWINGEN OP BASIS VAN EEN LION CAR DAF 44:
Deze twee verbouwingen op basis van een Lion Car DAF 44 zijn vrij bijzonder geweest. De rode pick-up truck had al een geweldadig leven achter de rug voor hij verbouwd werd. Als kinderen
vonden wij het in de laatste weken van december altijd leuk om met vuurwerk autootjes op te blazen. Van een opgeblazen DAF 44 stationcar (er paste een hele kanonskogel in de open achterbak) bleef alleen het frontje over. Dat frontje heeft jaren verdwaald in
een schoendoos onderdeeltjes gelegen tot ik een heftig bespeelde grote Amerikaanse pick-up truck tegen het lijf liep op een rommelmarkt. Van die pick-up heb ik de neus afgezaagd en het frontje van de opgeblazen daf werd op de bak van de pick-up gekit (en van
binnenuit verstevigd). Daarna heb ik toen een nieuwe bodemplaat met wieltjes van een ander opknappertje afgehaald en op maat gezaagd en geschuurd. Even spuiten en een wonderbaarlijke DAF 44 pick-up truck verrees uit de restanten van een opgeblazen modelletje.
De London Sydney DAF heb ik zelf gemaakt ver voordat Lion Car een zelf gespoten model op de markt bracht van de rally DAF. Ik had al eerder een Guiloy VOLVO 66 bij de neus afgezaagd om er de achterkant van een DAF 44 stationcar aan vast te kitten (zie onderstaande
DAF 66 stationcar). Ik bleef dus met een frontje van een DAF en een achterwerk van een VOLVO 66 zitten. Die heb ik aan elkaar gekit en de VOLVO achterbumpper heb ik tot kleine ronde proporties gevijld zodat hij weer op een DAF bumper leek. Je zag de kitnaden
heel duidelijk aan de zijkant zitten zodat ik bewust voor het startnummer 69 heb gekozen. Die auto was immers in de echte rally van 1968 op vergelijkbare plek gecrasht in India. Van stickerpapier heb ik toen met engelengeduld de originele stickers nagetekend
( dit is in het pré - computer tijdperk waarin je foto's van modellen kunt scannen en printen) en er op geplakt nadat het model in het wit, oranje en zwart was gespoten. Sportwieltjes uit de befaamde doos onderdeeltjes completteerde het model, nadat
er een keienvanger voorop was gekit. Zodoende beschik ik al bijna 30 jaar over een London Sydney DAF.
Je kent het misschien wel als iemand je aanspreekt met: "Jij spaart toch autootjes". Dan krijg je een zo fors bespeeld model in handen,
dat eigenlijk alleen bruikbaar is voor onderdelen. Uiteraard mag men een gegeven paard niet in de bek kijken en neem je zo'n miniatuur wrakje dankbaar glimlachend aan. Zeker als het ook nog eens een model is van het merk dat jij spaart. Zo kreeg ik dik 2 jaar
geleden in DAF 44 in handen, waar geen spatje lak meer op zat en waar het dak finaal scheef stond. Ramen had het model niet meer, maar ik vond hem als donor model wel nuttig voor de 4 wielen met bandjes, de bodemplaat en het interieur. Het dak was niet meer
recht te krijgen. Na enkele pogingen voorzichtig proberen brak er meer af dan dat er recht te zetten was. Zo heeft het wrakje 2 jaar in een doos onderdelen liggen wachten, tot ik op het briljante, doch simpele, idee kwam om er een een HAVAS DAF beachcomber
van te maken. Dat was eigenlijk heel simpel. Van een fietsspaak heb ik een raamkader voorgebogen en dat daarna vastgekit op de dakloze body. Netjes spuiten en ik had nog een dakkap liggen van een oud matchbox wrakje. Zonder veel kosten en tijd heb je zo toch
weer een aardig model.
Zo is ook de dragster opgebouwd uit een wrakje en Matchbox onderdelen.
De bovenstaande GOFFINO ijswagen kostte wel wat meer tijd, maar dan heb je ook wel wat.
De twee stationcars zijn omgebouwd met decals tot de
"operatie Giraffe"wagens en een fantasy 4X4 DAF, het rally DAFje en de 55 endurance komen ook (wat minder geslaagd) voort uit wrakjes.